
Før Første verdenskrig: 1914-18 blev der i det nordlige München etableret flere flyvemaskinemotor- og flyvemaskinefabrikker.
Den 7 marts 1916 bliver ”Die Bayerische Motoren Werke” grundlagt. Området ejet af BFW overtages af BMW.
BMW anser derfor også grundlæggelsesdatoen af BFW som sin egen grundlæggelsesdato.
Den 21 juli 1917 skifter den hidtidige Rapp Motorenwerke GmbH navn til ”Bayerische Motoren Werke GmbH”.
I 1918 bliver BMW omdannet fra GmbH til AG: Aktieselskab. (GmbH svare ca. til ApS i DK)
Det blå – hvide logo kendetegner fra starten virksomhedens produkter.
Det er med stor sandsynlighed udarbejdet af forgænger-firmaet: Rapp Motorenwerke.
Fra 1929 fortolkes logoet som en propelcirkel. Hvis vi ser bort fra små tilpasninger undervejs, repræsenterer det frem til i dag mærket BMW.
BMW 303 med ”Dobbelt nyre”.

BMW R32

Den første BMW-motorcykel R32.
R32 blev frembragt på tegnebrættet i 1922 og sørgede for sensation ved præsentationen på Berliner udstillingen i1923.
Chefkonstruktøren Max Fritz (1883-1966) placerede boksermotoren på tværs for at opnå bedre luftkøling og overførte kræfterne direkte til baghjulet via kardanaksel til kron-&Spidshjul.
Et konstruktions-princip, der til dato kendetegner BMW´s motorcykler.

Men her kan vi som danskere og gamle Nimbus fans trække lidt på smilebåndet og bryste os – for vores legendariske ”Kakkelovns Nimbus” konstrueret i 1918, havde godt nok ikke boksermotor men fire cylindre på stribe og fjedrende bag stel, endda i form af svinggaffel og også kardantræk – hele 4 år forinden!
”Gamle P.A. Fisker” hos Nimbus (Fisker & Nielsen) på Peter Bangsvej i København havde set fidusen – og kom først til mølle.
Nimbus var først og viste vejen!
Tilbage til BMW:
Med købet af bilfabrikken ”Eisenach” starter BMW sin karriere som Automobilproducent.
Med købet følger den eneste succesfulde model hidtil: Austin Seven som man producerede på licens under betegnelsen Dixi 3/15 PS.
BMW videreudvikler Dixién og sælger den fra 1929 med forskellige karosserier som type: BMW 37,15 PS, DA 2 (Da for tysk version).
BMW 303

303´eren præsenteres første gang for offentligheden den 9. juli 1929.
Med den ”grundlægges” to væsentlige traditioner:
De typiske dobbelt-nyrer som kølergril.
Den 6 cyll. Maskine under kølerhjælmen.
Helt fra start er mange tekniske BMW-fremskridt og høj kvalitet blevet dokumenteret og bevist gennem talrige sejre i automobilløb og ved motorsports-foranstaltninger.
Så kommer Anden Verdenskrig, som lægger meget øde og opdeler Tyskland i fire besættelseszoner.
Fabrikken i Eisenach befinder sig dermed i det der blev den russiske zone! Det af fabriksanlægget der ikke er ødelagt – retableres, ny produktion startes op i øst-zonen under mærket EMW.
EMW 327-2

München fabrikken – ”hovedsædet” befinder sig i den amerikanske zone og i 1945 påbegynder BMW den omfattende genopbygningen efter WW2-krigens ødelæggelser.
Efter produktionsforbuddets ophør – og genopbygningen får den en-cylindrede BMW MC R24 sin debut, som den første BMW-motorcykel efter anden verdenskrig.
BMW R24 1950

Store limousiner, coupeer, cabrioleter og roadstere typerne 501, 502, 503, og 507 sætter efter krigen for første gang skub i automobilproduktionen i ”Münchner Stammwerk”.
BMW 501

BMW Isetta, BMW 600 og – 700 bliver rigtigt populære hos kunderne i efterkrigstidens Europa. Med sin 16 Hk stærke Mc-motor avancerer BMW Isetta, med 150.000 solgte enheder, til det mest solgte BMW-køretøj i 50érne og indgår som et symbol på ”Das Wirtschaftswunder”: den tyske genopbygning af økonomien efter krigen.
Dog pænt nede i rækken efter Volkswagen, som blev indbegrebet bag ”Das Wirtschaftswunder”.
BMW Isetta

På Generalforsamlingen den 9.12 1959 forhindrer småaktionærerne og BMW-forhandlerne salget af virksomheden til udenlandske investorer.
Den nye start som selvstændig motorkøretøjs-producent muliggør at Dr. Herbert Quandt bliver hovedaktionær og den kun 40-årige Eberhard von Kuenheim vælges til den første bestyrelsesformand.
Den positive udvikling efter krigen muliggøres med et produktionsprogram af middelklasse biler, som BMW 1500, -1800 og BMW 2000.
BMW 1500

En fantastisk succes som udvikler BMW fra at være en Tysk – Europæisk virksomhed til en verdensomspændende organisation.
Det er en enestående succes for Eberhard von Kuenheim og Quandt-familien. Kuenheim bliver siddende som bestyrelsesformand frem til 1993.
Præcist til åbningen af de Olympiske lege i München i 1972, færdiggøres den nye koncerncentral med de fire cylindre, som siden har præget bybilledet München.

Samme år grundlægges selskabet for individuelle biler under navnet
”BMW Motorsport GmbH”. Formålet er design og konstruktion af særlig sportslige og eksklusive automobiler.
BMW 5 serien

I 1972 udvikles den grundlæggende nye modelserie, som eksisterer endnu i dag. Det startede med den i 1972 præsenterede 5’er serie, frem til 1977 følger 3er, 6er, und 7er serierne.

Koncerncentralen med de fire BMW Cylindre.
Efter tilbagekomsten i motorsporten bliver BMW med Nelson Piquet i Brabham BMW første Turbo-Verdensmester i Formel 1.

I år 2000 rykker BMW som Motoren-Partner med BMW Williams F1 Teamet igen ind på Formel-1-scenen.

I 2005 overtager BMW hovedandelen efter Sauber og starter 2006 for første gang i historien med et BMW ledet Team i Formel-1-WM: BMW Sauber F1 Teamet.

I 1994 køber BMW: Rover Ltd. og deres hovedmærker ROVER, LAND ROVER, MG såvel som mærket: MINI.
Hermed afdækker BMW nye Markedssegmenter.
MINI

Med det fælles firma BMW Rolls-Royce GmbH, føres BMW og den engelske flymotorproducent Rolls-Royce plc sammen.
Herved kom BMW kortvarigt tilbage til sine rødder: flyvemaskineindustrien. BMW Rolls-Royce GmbH starter udviklingen af en ny flymotor generation til regionalflyvemaskiner.
Rolls Royce BR710

5 år senere i 1999 afslutter BMW aktiviteten som flymotorproducent. I bytte for en aktieandel i Rolls-Royce plc. til den britiske partner koncentrerer BMW sig igen fuldt og helt om produktion af Mc ér og automobiler.
Som følge af ændringen og koncentrationen om motorkøretøjer skiller BMW sig også af med alle virksomhedsafdelinger under Rover med undtagelse af mærket MINI der fortsætter som et Premium produkt i forskellige varianter i BMW-regi.
Mini produceres i Swindon England og færdigsamles i Cowley på Plant Oxford desuden produceres udvalgte modeller i Born, Holland af VDL Nedcar (tidligere DAF).
Det skal også bemærkes at BMW ejer Rolls Royce og motoren i nye modeller er BMW konstruktioner og produktioner.
Rolls Royce Spectre

Mon ikke Churchill roterer i sin grav!
/19.12.22 fj