KLUBAFTEN DEN 8/11-2017

 

Jens kom med både 50’er VW’en og 54’er MG TF’eren.

Han har restaureret begge utroligt flot, og fortalte om processerne og udfordringer undervejs.

Desuden kom han ind på hvor forskellige de er, selv om de er fra samme årti.

 

50′ VW – 25 hk

 

Som Jens sagde, det der kan ruste kan også svejses, og der havde været nok at tage fat på.

Dørene i VW’en var meget dårlige, så de blev svejset fast under svejsearbejdet på resten af bilen.

Smart gjort, da man på den måde opnår stabilitet og stivhed i karosseriet.

Pladedele blev indkøbt hos JP-Group i Viborg som klubben i øvrigt besøgte i foråret.

Punkt svejsningerne i varmekasserne blev boret væk, så disse kunne repareres helt fra bunden af.

Derefter blev de skruet sammen.

 

Ledningsnet blev fremskaffet fra New York, fra et firma der hed ZAR Werks.

Nej vel, det lyder ikke særlig amerikansk, men kommer af forbogstaverne fra den indstøbte tekst på omskifteren til benzinhanen: ZU – AUS – RESERVE.

Mange dele blev også fremskaffet fra Tyskland.

For eksempel blev himlen, tæpper, beklædning med stof og filt på metermål fremskaffet fra Himmelservice i Hamborg.

I instrumentbrættet sås det meget fine originale mekaniske Junghans ur. Det trækkes op fra handskerummet.

 

En original gearknop var ikke sådan af fremskaffe, derfor har Jens 3D printet en ny.

Glimrende eksempel på hvad denne nye teknologi også kan bruges til.

 

54′ MG TF 50 hk

 

Jens fandt ovennævnte hos en bilhandler.

Intakt og i forholdsvis god stand.

Dog var der noget rust i bagenden og meget råd i træværket.

Rusten blev svejset og alt asketræet udskiftet. Meget, meget flot arbejde, her har det hjulpet Jens at han oprindelig er uddannet møbelsnedker.

 

Engang fik Jens foræret en kiste fra en ”Naver”. Kisten var fyldt med værktøj, da Naverne jo turnerede rundt og udførte alt muligt forfaldende håndværk.

En del af træet til MG’en blev høvlet med dette værktøj, men Jens skiftede dog forståeligt nok ret hurtigt over til El-Værktøj.

 

Stort set alle reservedele, kaleche med mere kan skaffes til meget rimelige penge i England.

 

2½ ko blev der brugt til skindindtrækket. Virkelig flot arbejde af Jens og Tove, med MG logoet præget ind i skindet.

 

Hvis man påtænker at kaste sig ud i lignende projekter, kan det anbefales at gøre som Jens.

Få alle skruer, møtrikker skiver med mere elgalvaniseret.

Husk også billede dokumentation løbende igennem alle processerne.

Desuden er det meget vigtigt at have prøvesamlet køretøjet, inden den bliver sendt til maler.

Carnaubawax er effektiv til at beskytte lakken under monteringen.

 

Tusind tak til Jens for et særdeles spændende foredrag og fremvisning af bilerne.

Det var en fornøjelse at se hvordan der var blevet kælet for selv de mindste detaljer.

Endvidere var det meget spændene og lærerigt at se de mange kreative løsninger der var blevet brugt.

 

Billeder fra restaureringen af VW’en kan ses på dette Link:

 

https://www.flickr.com/gp/128193609@N06/6f2ro7

 

ch